Un articol reclama mi-a atras de dimineata atentia in Business Magazin.
Pe scurt, un tip face reclama la sistemul de „supraveghere a activitatii angajatilor pe net”, dezvoltat de firma lui.
Ei, daca nu era clar pana acuma, va lamuresc eu. Majoritatea firmelor „supravegheaza” activitatea angajatilor. O fac cu sau fara consimtamantul lor. Ce vreau eu sa subliniez cu postul, e ca intre cele doua lucruri exista o mare diferenta.
E clar ca nimeni nu poate sa se concentreze doar strict pe ce are de facut in 8 ore. Pe de alta parte e util si chiar necesar ca unii(daca nu toti) angajati, sa fie bine informati despre ceea ce se intampla, in diverse domenii, in viata sociala, politica, culturala, etc. Deci e clar ca vor folosi internetul, cel putin pentru a face revista presei impreuna cu cafeaua de dimineata.
Pe de alta parte sistemele de supraveghere a activitatii pe net, exista de multa vreme si sunt usor accesibile. Nu trebuie sa fii un mare informatician sa intalezi asa ceva.
Acum, ce se intampla facad reclama deschisa si chiar propunand „verificarea angajatilor” pe motive de randament (criza in cazul de fata)?
Se intampla urmatorul lucru, care dupa parerea mea este foarte grav si anume ca exceptia devine o normalitate.
E clar ca daca maine aflam la servici ca suntem „verificati” ne vom pune unele restrictii, nu ne mai verificam mailul privat, contul de la banca, blogul personal etc. Vom patra restrictiile o vreme, cateva zile, saptamani sau luni, in functie de rabdarea fiecaruia, dar pana la urma tot vom ceda.
Deci, la o prima vedere nu se v-a schimba nimic, caci atat timp cat ne vom face treaba verificatorii nostrii nu ne vor imputa nimic, privind mai de aproape, ceva v-a fi schimbat, radical. Perceptia noastra asupra acestei metode, actiuni a angajatorului.
Daca l-a inceput ne-am pus intrebari: cine ii da dreptul, de ce face asta, sa ma simpt violat in intimitate, sa imi schimb jobul, etc, ulterior ne obisnuim cu ideea si o vom imbratisa tacit.
Asa vom incepe sa ii facem un loc caldut in mintea noastra, sa o acceptam, intelegem si chiar sa o dezvoltam.
Intr-o zi, v-a veni poate si randul nostru sa ii verificam pe altii, transformandu-ne din „verificat” in „verificator, verificat”, caci sa nu uitam si suntem si noi verificati, la randul nostru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu